zamglenia
wtorek
Spotkanie z mieszkańcami [video]
21 grudnia 2016 r. | 17:08

20 grudnia 2016 roku odbyło się spotkanie z mieszkańcami Miasteczka Śląskiego w sprawie budowy obwodnicy. Na spotkanie przybyło całkiem sporo osób, choć godzina była mało przyjazna (12.00).

Byłem w sali sesyjnej jako jedna z pierwszych osób, więc zanim rozpoczęła się prezentacja zwróciłem uwagę prowadzącym na godzinę spotkania, powiedziałem że to jest jakiś nonsens, skoro organizują spotkanie z mieszkańcami powinni wziąć pod uwagę fakt że większość społeczeństwa pracuje w tych godzinach. Pan któremu zgłosiłem uwagę od razu zripostował i powiedział że również wiele osób pracuje na popołudniowe godziny. Wtedy jeszcze nie była włączona kamera. Ten sam temat podjąłem podczas nagrywania (co można zobaczyć na materiale poniżej) i już retoryka wypowiedzi była całkiem inna.

ŁUKASZ DUDEK

plan

Na spotkaniu były przedstawione 2 przykładowe warianty trasy.

"Wariant południowy, dłuższy (zielony): około 2 km długości (2,179 m), 4 skrzyżowania – oprócz wlotu i wylotu z Tetmajera oraz z Rubinową/św. Marka)
Wariant północny, krótszy (niebieski) : niecałe 2 km długości (1,781 m), 3 skrzyżowania - oprócz wlotu i wylotu tylko z Rubinową/św. Marka)

Oba warianty zaczynać mają rondem się zaraz za obecnie nieistniejącym wiaduktem kolejowym przy wjeździe do Miasteczka, oba kończyć mają się - również rondem – na skrzyżowaniu z ulic Woźnickiej i Wyciślika, przy zjeździe do Spichlerza i Żyglinka.
Obie drogi mają być jednopasmowe, prędkość dopuszczalna to 70 km/h, nie przewiduje się przy buch chodników i ścieżek rowerowych.

Plus i minusy opcji krótszej – krótsza, więc teoretycznie tańsza, ale skrzyżowanie z Rubinową będzie bardziej skomplikowane (konieczna budowa dodatkowych dojazdów od strony Tetmajera), brak skrzyżowania z Tetmajera, „odcięcie” stojących za „glajzami” domów od Miasteczka i w przyszłości wszystkich wybudowanych w tej okolicy oraz konflikt z istniejącą linią wysokiego napięcia
Opcja dłuższa – idzie polami daleko do Miasteczka, ale jest skrzyżowanie z Tetmajera (za istniejącymi w polach domami)

Na spotkaniu rozdano dziś ankiety, w których mieszkańcy będą mogli opowiedzieć się za wybranym wariantem, a także dopisać uwagi.

A teraz najważniejsze: przedstawione dziś opcje to dopiero wstępne koncepcje, nawet nie studium. To oznacza, że jesteśmy na początku baaaardzo długiej drogi do budowy wartej około 20-30 mln zł. Kiedy jest szansa na jej realizację? Na pewno nie przed 2023 rokiem, bo wtedy kończy się obecny okres programowania i finansowania unijnego, a to z niego Zarząd Dróg Wojewódzkich (podlegając marszałkowi) zamierza starać się o dofinansowanie. Zresztą, na projektowanie (warte 600 tys. do miliona złotych) też obecnie nie ma pieniędzy, być może uda się je znaleźć w roku 2018. W skrócie – budowa obwodnicy to na razie tzw. myślenie życzeniowe, ale dobrze, że przynajmniej dzieje się tylko i aż tyle. Urząd miejski planuje kolejne spotkania w tej sprawie (oby znowu nie o 12.00, ale po południu). Jak będziemy mieli ankietę konsultacyjną to ją wrzucimy."

Opis wariantów trasy: Stowarzyszenie Góra Jerzego